onsdag 25 februari 2015

Gluten och mejerifri kost - Ann-Christine berättar om sina erfarenheter

Här nedan kan du ta del av Ann-Christine Reimers mångåriga sjukhistorik och hur hon upplevde en kostomläggning för att utesluta gluten och mjölkprodukter:

"Glutenfritt är ett välkänt begrepp för mig, men det var först i januari 2014 som jag grep mig verket an. Jag var tvungen att prova - då hade jag i ett år lidit av rosacea och den stickande, svidande, brännande känslan i ansiktet gjorde mig smått tokig!! Antibiotika stod jag inte med att äta, det var ändå bara tillfällig lindring. Prickarna kan målas över, men smärtan i huden är hemsk. I samma veva ringde Michael Håkansson och frågade om han fick använda några texter på min blogg till sin bok och det samtalet kan väl ses som ett avgörande beslut. 

Under våren 2014 syndade jag vid några tillfällen. Bland annat en helg i mars då jag åt två surdegsbakade frallor från Gateau på fredagen, två på lördagen och två på söndagen. På söndagskvällen var jag helt förstörd i ansiktet. I maj/juni var jag i Tokyo och där hade jag att välja på att svälta eller överleva vid frukosten. Jag äter inte kött sedan 35 år och äggröran vågade jag mig inte på – den såg ut att ha legat framme i flera timmar och jag valde yoghurt och Cornflakes. 

Efter sex dagar var jag sämre i ansiktet. Nya tag igen! Hårda! INGET GLUTEN! INGET FRÅN KOSSAN! Basta! Jag reagerar nämligen på sådant som kommer från kossan också. Det hade jag konstaterat redan i augusti 2013 – när jag haft rosacea i ett drygt halvår.

Nyårsveckan 2014/15 var jag i Spanien och där åts det från buffé och jag hade inte riktigt koll på vad jag stoppade i mig. Katastrof! Jag upptäckte att de hade kulglass till dessert. Inget bra! Det blev också några Snickersglass och Magnum. (mjölkprodukter, glukossirap-gluten) Usch! Gott i munnen, men inte bra för ansiktet. I butiken på hotellet köpte jag müsli som innehöll korn. Korn innehåller gluten. Jag åt det i två dagar och sedan stod jag inte ut med känslan i ansiktet och slängde paketet. Att det fanns glutenfri müsli upptäckte jag först när det var dags att åka hem.

Ibland kan jag bli trött på att vara ordentlig med maten och under resan till Spanien tänkte jag att det kan väl inte spela så stor roll – en glass här och där – men det spelar roll. Friterade bläckfiskringar frågade jag mig däremot inte på och vitlöksbröd med örter hoppade jag också över.
Till mitt hälsoläge hör att jag sedan 2002 haft låg ämnesomsättning. Diagnosen fick jag två år senare. Jag har en kronisk inflammation i sköldkörteln, Hashimotos Sjukdom, som gör att jag inte själv kan producera ämnesomsättningshormon.

Hösten 2012 fick jag reumatism. Många utvecklar det på bara några dagar. För mig tog det ett halvår innan polletten trillade ner. Reumatism, ledgångsreumatism i mitt fall, är också en inflammatorisk sjukdom. De tre första månaderna tog jag blodprover varannan vecka. Trots att jag åt tillskott av järn hände absolut inget. Efter det tog jag prover varje månad och sedan var tredje. Järnet låg fortfarande på i snitt 122 (117 är det undre referensvärdet), oftare på 118 än 123 … 

Efter sju månader utan gluten var järn plötsligt 136. Två månader senare 134 och jag åt extra järn sporadiskt. Då gick det ner, men att det efter två års ihållande provtagningar med i snitt 122 trots extra järn och sedan borttag av gluten och det hamnar på 136 – det kan omöjligt bero på något annat än att tarmen är gladare och lättare tar upp näringen.

Sedan jag slutade med gluten – jag åt inte pasta och pizza och annat hemsk bukfylla innan, men bröd är gott och det åt jag gärna – känner jag mig i princip aldrig svullen. Jag har samma form på magen morgon som kväll i princip.Jag saknar inte gluten det allra minsta – å det är något jag kan skylla på när jag inte vill ha söta bakverk, även om det är viss hets mot oss som inte vill äta gluten av olika anledningar.

Mjölkprodukter är svårare att hålla sig ifrån även om jag lovordar Oatlys produkter. Det är mjölkpulver som är problemet. Det blandas i allt möjligt. Jag har en last och det chokladdoppade nötter, mandel och liknande. Ibland syndar jag och äter några bitar ”naturgodis” med choklad på, men då väljer jag noga i sortimentet och undviker dem som innehåller gluten.

Ann-Christine Reimer

Här hittar du hennes blogg: blogg-visit stina 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar