onsdag 23 december 2015

Mejerijätte fälls för osanna påståenden! Mjölk kopplas till ökad dödlighet

Nu fälls mejerirätten för sin mjölkreklam - Reklamombudsmannens opinionsnämnd anser inte att ”du behöver dricka en halv liter om dagen”, vilket påstås i marknadsföringen.

I november förbjöds havredrycksföretaget Oatly att använda sin reklamslogan ”No milk. No Soy. No badness.” när de förlorade mot LRF mjölk i marknadsdomstolen. Oatly fick inte påstå att mjölk skulle vara dåligt för människor.

Under 2014 kunde vi läsa att en stor studie visade att det finns ingenting som talar för att mjölk stärker skelettet. Snarare är det tvärtom, och Uppsala-forskarna har funnit ett samband mellan risken att dö i hjärt- och kärlsjukdom och hur många glas mjölk som en person dricker per dag. Jag har ofta påtalat och visat fram i mina böcker att modern processad mjölk är en källa till det stigande ohälsotalet i samhället utöver det vita mjölet...
http://reklamombudsmannen.org/uttalande/skanemejerier4

http://www.dn.se/ekonomi/mejerijatte-falls-for-mjolklogn/

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/uppsala-forskare-mjolkdrickande-kopplat-till-okad-dodlighet

http://www.svd.se/lrf-varnar-for-kris-for-mjolkbonder/om/mjolkkrisen

http://www.svd.se/svensk-mjolk-vann-mot-oatly/om/mjolkkrisen

Vill du läsa mer om hur kosten påverkar oss? Besök då sidan med Michael Håkanssons böcker:
Bokrelease 2017 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar