fredag 27 februari 2015

Ledgångsreumatism - Reumatoid artrit - Ledvärk - Glutenintolerans - Celiaki - Kasein

Artrit är en samling av sjukdomar som främst drabbar lederna.
Det finns många typer av artrit - över 100. Vissa typer är ett resultat av en skada på leden, eller en infektion. En annan typ av orsak till artrit är autoimmun sjukdom. Det är där en glutenfri kost (gärna även också mejerifri) kommer in i bilden.

Reumatoid artrit och autoimmuna sjukdomar

Vissa typer av artrit, särskilt reumatoid artrit, är resultatet av en autoimmun sjukdom, där kroppens immunförsvar angriper den egna kroppen. Reumatoid artrit orsakar smärta och deformering av lederna. Konventionell kunskap anger att det inte finns någon ”känd” orsak till reumatoid artrit.

I själva verket finns det en mycket betydande andel av personer med reumatoid artrit som bär på en mycket direkt relaterad orsak till sjukdomen, nämligen celiaki. Reumatoid artrit drabbar mer än bara lederna. Den autoimmuna sjukdomen påverkar även andra organ i kroppen. Exempel är minskad produktion av saliv och tårvätska (Sjögrens syndrom), och inflammation runt hjärtat och lungorna (serosit).

Celiaki och reumatoid artrit

För ett stort antal människor som lider med reumatoid artrit, är denna ofta relaterad till den autoimmuna sjukdomen celiaki. En äldre studie visade redan då att 26 % av patienter med reumatoid artrit hade celiaki i botten. Nu idag är det oftast enklare att ställa diagnosen vilket betyder att ännu fler fall skulle kunna hittas med celiaki som utlösande faktor för reumatoid artrit.

Reumatoid artrit med en glutenfri kost

Om du har celiaki och reumatoid artrit, kommer en glutenfri kost sannolikt att kunna bota artriten. Dock kan inte redan befintliga skador på leder påverkas, men det bör förhindra ytterligare skador. Reumatologläkarna har oftast inte kunskap eller väldigt liten kunskap om kostens betydelse angående reumatism. Jag tycker att de bör upplysa patienterna om att det finns en annan väg att gå än starka mediciner.

Hur vet du då om du faktiskt kan ha celiaki?

Det faktum att om du har reumatoid artrit så är det faktiskt en första ledtråd. Du bör testas för celiaki. Detta är en bra idé, även om inte alla tester för celiaki är till 100 % tillförlitliga.
Hos en del med besvär från artrit som inte blir bättre har också märkt att om de tar bort mjölk/mejeri ur kosten utöver gluten så kan de märka ännu ett steg i förbättringen.

Jag ska här återge en bland de många berättelser om förbättring av tillstånd med ledvärk som en glutenfri kost gett de personer jag träffat eller som skrivit till mig efter att ha följt min blogg eller läst mina böcker.

En man jag träffade på våren år 2010, var runt 50-årsåldern och han hade i många år plågats av ledvärk i fingrar och handled, speciellt under den kalla årstiden. Han var smalt byggd och hade lidit av ”trög mage” med förstoppning under större delen av sitt liv. Han berättade att 1 päron om dagen var standard för att toabesöken skulle fungera smidigt.

Jag gav honom rådet att utesluta gluten helt ur kosten vilket han gjorde, han fick även rådet att lägga till vitaminer och mineraler av bra kvalitet. Året efter träffades vi igen på sommaren och då berättade han att magen börjat fungera tillfredsställande efter utsättningen av gluten, men att han några månader efter att han påbörjat glutenfri kosthållning även beslutade sig för att ta bort mjölk och mejeri också från kosten. Det löste de återstående små magbesvär som fanns kvar förklarade han.

Han berättade att under vintern 2011 hade han inte känt av ”ett skvatt” av sin ledvärk, han berättade vidare att hans begynnande tunnhårighet också hade blivit avsevärt bättre, med en kraftigare hårväxt.

Ett litet tips att beakta och kanske pröva  sig fram med

Personer med "autoimmuna" sjukdomar som t.ex ledvärk bör undvika de s.k nattskuggeväxterna- grönsaker med solanin. Dessa är: vanlig potatis, tomat, aubergine, paprika och chilipeppar. Växterna är släkt med tobak. Kallas på engelska "night shade".


Det bästa råd jag således kan ge även dig som lider av artrit, är att lägga om din kost och se vad som händer. Sidan kommer att uppdateras i mån av tid....


*Vill du veta mer om hur kosten påverkar oss? Då ska du läsa "Hälsoproblem & sjukdomar orsakade av vad vi äter" (2017). I augusti 2017 släpptes också Stora Kosthandboken. 

Du hittar böckerna här: Bokrelease 2017








Referenser:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26753207
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21794776

onsdag 25 februari 2015

Gluten och mejerifri kost - Ann-Christine berättar om sina erfarenheter

Här nedan kan du ta del av Ann-Christine Reimers mångåriga sjukhistorik och hur hon upplevde en kostomläggning för att utesluta gluten och mjölkprodukter:

"Glutenfritt är ett välkänt begrepp för mig, men det var först i januari 2014 som jag grep mig verket an. Jag var tvungen att prova - då hade jag i ett år lidit av rosacea och den stickande, svidande, brännande känslan i ansiktet gjorde mig smått tokig!! Antibiotika stod jag inte med att äta, det var ändå bara tillfällig lindring. Prickarna kan målas över, men smärtan i huden är hemsk. I samma veva ringde Michael Håkansson och frågade om han fick använda några texter på min blogg till sin bok och det samtalet kan väl ses som ett avgörande beslut. 

Under våren 2014 syndade jag vid några tillfällen. Bland annat en helg i mars då jag åt två surdegsbakade frallor från Gateau på fredagen, två på lördagen och två på söndagen. På söndagskvällen var jag helt förstörd i ansiktet. I maj/juni var jag i Tokyo och där hade jag att välja på att svälta eller överleva vid frukosten. Jag äter inte kött sedan 35 år och äggröran vågade jag mig inte på – den såg ut att ha legat framme i flera timmar och jag valde yoghurt och Cornflakes. 

Efter sex dagar var jag sämre i ansiktet. Nya tag igen! Hårda! INGET GLUTEN! INGET FRÅN KOSSAN! Basta! Jag reagerar nämligen på sådant som kommer från kossan också. Det hade jag konstaterat redan i augusti 2013 – när jag haft rosacea i ett drygt halvår.

Nyårsveckan 2014/15 var jag i Spanien och där åts det från buffé och jag hade inte riktigt koll på vad jag stoppade i mig. Katastrof! Jag upptäckte att de hade kulglass till dessert. Inget bra! Det blev också några Snickersglass och Magnum. (mjölkprodukter, glukossirap-gluten) Usch! Gott i munnen, men inte bra för ansiktet. I butiken på hotellet köpte jag müsli som innehöll korn. Korn innehåller gluten. Jag åt det i två dagar och sedan stod jag inte ut med känslan i ansiktet och slängde paketet. Att det fanns glutenfri müsli upptäckte jag först när det var dags att åka hem.

Ibland kan jag bli trött på att vara ordentlig med maten och under resan till Spanien tänkte jag att det kan väl inte spela så stor roll – en glass här och där – men det spelar roll. Friterade bläckfiskringar frågade jag mig däremot inte på och vitlöksbröd med örter hoppade jag också över.
Till mitt hälsoläge hör att jag sedan 2002 haft låg ämnesomsättning. Diagnosen fick jag två år senare. Jag har en kronisk inflammation i sköldkörteln, Hashimotos Sjukdom, som gör att jag inte själv kan producera ämnesomsättningshormon.

Hösten 2012 fick jag reumatism. Många utvecklar det på bara några dagar. För mig tog det ett halvår innan polletten trillade ner. Reumatism, ledgångsreumatism i mitt fall, är också en inflammatorisk sjukdom. De tre första månaderna tog jag blodprover varannan vecka. Trots att jag åt tillskott av järn hände absolut inget. Efter det tog jag prover varje månad och sedan var tredje. Järnet låg fortfarande på i snitt 122 (117 är det undre referensvärdet), oftare på 118 än 123 … 

Efter sju månader utan gluten var järn plötsligt 136. Två månader senare 134 och jag åt extra järn sporadiskt. Då gick det ner, men att det efter två års ihållande provtagningar med i snitt 122 trots extra järn och sedan borttag av gluten och det hamnar på 136 – det kan omöjligt bero på något annat än att tarmen är gladare och lättare tar upp näringen.

Sedan jag slutade med gluten – jag åt inte pasta och pizza och annat hemsk bukfylla innan, men bröd är gott och det åt jag gärna – känner jag mig i princip aldrig svullen. Jag har samma form på magen morgon som kväll i princip.Jag saknar inte gluten det allra minsta – å det är något jag kan skylla på när jag inte vill ha söta bakverk, även om det är viss hets mot oss som inte vill äta gluten av olika anledningar.

Mjölkprodukter är svårare att hålla sig ifrån även om jag lovordar Oatlys produkter. Det är mjölkpulver som är problemet. Det blandas i allt möjligt. Jag har en last och det chokladdoppade nötter, mandel och liknande. Ibland syndar jag och äter några bitar ”naturgodis” med choklad på, men då väljer jag noga i sortimentet och undviker dem som innehåller gluten.

Ann-Christine Reimer

Här hittar du hennes blogg: blogg-visit stina