tisdag 8 mars 2011

Hudsprickor - självsprickor - Glutenintolerans - Celiaki

Dermatitis palmoplantaris sicca

Hudsjukdom som kännetecknas av rodnad och smärtsamma sprickor i handflator, fotsulor och särskilt på fingrar och tår. Tillståndet brukar förvärras vintertid då vid växelvis exponering för kyla och varm torr inomhusluft. 

Näringsbrist 

Om huden är extremt torr och den är benägen att spricka, kan det vara ett tecken på näringsbrist. Extremt torr hud kan orsakas av brist på tillräckligt med vatten och brist av essentiella fettsyror, vitamin A, vitaminerna B6, B7 och D, men även E-vitamin eller kalium.
Här nedan följer lite information som kan vara bra att veta: 

Brist på vitaminer/mineraler:

C-vitamin

C-vitaminbrist kan ge förhårdnader i huden, torr och fjällande hud. Många associerar inte C-vitaminet som med en ungdomlig och spänstig hud. Men C-vitamin är avgörande för hälsosam hydratisering
(vätskebalans) av både hud och kollagen. Liksom E-vitaminet skyddar C-vitaminet huden från fria radikaler. Fria radikaler bryter ned kollagen och elastinfibrer som är ett viktigt stöd i huden och detta orsakar rynkor eller sprickor i huden.

A-vitamin

A-vitamin är generellt förenat med hälsosyn, men det spelar också en viktig roll för att upprätthålla och föryngra hudvävnaden. A-vitaminet främjar celldelning och tillväxt, inklusive förnyelse av hudceller som leder till en slät och frisk hud.Brist kan ge onormalt torr hud enligt en studie som publicerades år 2010 i Indian Journal of Dermatology. Alla kroppens celler behöver A-vitamin och hjälper t.ex till att hålla hårbottnen lagom ”oljig”. Brist på a-vitamin kan leda till kliande hårbotten och främja mjällbildning då speciellt under vintertid. Så var noga med att äta livsmedel rika på A-vitamin under vinterhalvåret. Det finns även bra kosttillskott att använda sig av.

B3-vitamin (Niacin)

Låga nivåer av niacin kan leda till dermatitliknande hudbesvär som kännetecknas av fjällande och kliande hudåkommor. En studie från år 2015 som publicerades i den japanska Journal of Clinical Immunology säger att brist på B3 är associerad med fotosensibilitetsdermatit (ljuskänslig hud), vilket orsakar utslag, fjällande hudfläckar eller blåsor som är ett svar på ultraviolett strålning från solen.

Vitamin B6

Att B-vitaminer är viktiga för en vacker hud, är nog ingen nyhet för de flesta. Brist på B6 kan också leda till kliande, torr, fläckig eller fjällande hud.Hudförändringar runt näsa, mun och ögon.

Vitamin B7 (biotin)

Att få i sig mycket biotin via kosten är en viktig del av att hålla huden och hydratiserad. Biotinbrist är relativt sällsynt men kan orsaka torr fjällande hud och sprickbildningar i mungiporna (sprickor i mungiporna kan även ses vid brist på B2-vitamin).

Folsyra (folacin)


Brist kan ge torr hud och håravfall. Man ska vara medveten om att överdosering av folsyra kan leda till att nivåerna av B12 undertrycks, men att det också kan leda till den som har besvär av akne kan se en ökning av besvären och att det även kan ge ojämn och torr hud. 

Zink

Brist på zink i kroppen kan leda till torr och flagnande hud men även  håravfall och torr, flagig hårbotten samt vita fläckar på naglarna. 


Avslutningsvis kan jag berätta att dem jag följer som lider av glutenintolerans eller celiaki, och som numera brukar en strikt gluten/mejerifri kosthållning med vitamintillskott (speciellt folsyra, B2, B3 och B6), har förbättrat olika besvär från huden och då speciellt besvär som återkommer vintertid med torr hud och självsprickor.

*Mer kommer fortlöpande att publiceras om detta ämne så bokmärk gärna sidan...

*Vill du läsa mer i ämnet samt hur kosten ligger till grund för mängder av sjukdomar, allergier och överkänsligheter så kan du göra det i den mest omfattande bok författaren Michael Håkansson släppte den 15 januari 2017. I augusti 2017 släpptes också Stora Kosthandboken.

Du hittar dem här: Hälsoproblem & sjukdomar orsakade av vad vi äter


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar