söndag 10 juli 2011

Hur du enkelt börjar leva glutenfritt! Lägg om din kost

ANVISNINGAR TILL DIG SOM VILL BÖRJA LEVA GLUTENFRITT







Att börja ett glutenfritt liv är inte så svårt och krångligt som man kanske tror, utan här gäller det att bryta "gamla vanor".
Fler och fler aktörer gamla/ och nya kommer in på marknaden och erbjuder glutenfria livsmedel då man uppmärksammat att fler och fler väljer dessa alternativ.

 Nästan alla butiker har en speciell hörna med glutenfritt, hittar du inte bara fråga !

*Not! I augusti 2017 släpptes Stora Kosthandboken som har en omfattande anvisningar och recept för dig som vill leva glutenfritt eller både gluten och mejerifritt. Se länken längre ned på denna sida.

 Vi kör några punkter nedan:

*Börja med att rensa ur ditt skafferi-kylskåp och frys från ALLT som innehåller gluten, dvs
Alla former av vete, råg och korn, ta även med alla livsmedel som innehåller malt / maltextrakt.

 För att mjukstarta gör enligt följande:


1.Köp hem glutenfritt matbröd (Friabröd har ett fint urval av frysta bröd). Tina bara upp det du förbrukar per dag.


2.Köp hem glutenfri pasta (Semper, Sam Mills, ICA-köket och Barilla har flera sorter, jättegoda!).


3.Köp hem maizenamjöl eller potatismjöl till att reda såser eller soppor (Fungerar precis lika bra som vanligt mjöl).


4.Köp hem Oldas glutenfria ströbröd som du kan använda till alla paneringar eller att strö över gratänger, osv  (fungerar precis lika bra som skorpmjöl fast godare!).


5. Köp hem laktosfri mjölk , Laktosfri yoghurt och laktosfri grädde, fast helst rekommenderar jag helt mejerifritt.


6. Köp hem ost som är lagrad i mer än 6 månader (är då laktosfri) om du inte väljer att helt sätta ut mejeri. 


Ris, potatis kan du äta precis som vanligt (potatismos är väldigt skonsamt mot en skadad tarm, rekommenderas!).


Quaker gör ett glutenfritt alternativ: "Ekologisk Havrefras" (havrekuddar) som kan vara ett alternativ till Kellogs, kolla om din mage tål havre annars uteslut detta också.


Fabrikanten Schär har glutenfria cornflakes som är en höjdpunkt! Rekommenderas.

*Hos MacDonalds, Max och BurgerKing kan du beställa alla hamburgermenyer glutenfria! (undvik dock pommes då denna ofta friteras i samma olja som glutenhaltig mat).

*Många pizzerior gör nu också glutenfria pizzor som är lika goda som en vanlig pizza.


Läs på alla livsmedelsförpackningar om det finns gluten (vete,korn,råg) eller malt/maltextrakt när du handlar. 


Dom flesta kryddor kan du använda som vanligt dock ej för starka (typ chili) då det kan påverka tarmslemhinnans återhämtning

Ämnet "Glutamat" har inget med gluten att göra!


Att se upp med:


Guldsoya (innehåller vetegluten) använd istället Colloritsoya (Ekströms).

Nästan alla former av kinesiska och japanska soyor ska undvikas (innehåller vetegluten).

Knorr fisk, kyckling och kalvbuljong (innehåller vetegluten) använd istället t.ex Knorr´s oxbuljong eller grönsaksbuljong.

Utelämna helst alla Kellogsprodukter då det kan återfinnas spår av gluten i deras produkter (kornmalt).

Se upp med godis och lösgodis läs innehållsförteckningar (bl.a lakrits innehåller ofta vetemjöl).

Proviva (gluten-kornmalt)

Leverpastej vissa fabrikanter tillsätter vetemjöl.

Färdiga såser/pulversås i vissa finns vetemjöl

Låt bli öl i alla former under minst 6 månader (gluten), sedan kan man testa sig fram med väldigt ljust öl (innehåller lite gluten).

*Använd inte samma smörpaket som dom som inte lever glutenfritt.(det räcker med lite brödsmulor för att tarmläkningen ska förstöras).

*Stek eller koka inte din mat i samma kärl som t.ex övriga familjemedlemmar som inte lever glutenfritt lagat sin mat i, utan att först diska ur kärlen.

*Se upp om du äter ute på restaurang, fråga om dom har gluten i rätterna, annars välj t.ex en sallad av något slag.

I vissa fall får man också strikt utesluta alla mejeriprodukter om man visar dåliga resultat vid återhämtning.

Man bör även kraftigt reducera sitt intag av socker detta pga att en skadad tarm oftast har en överväxt av svampen Candida.

(finns idag annan bra sockerersättning)

Undvik alla "röda" grönsaker som tomat, paprika då dessa innehåller vasoaktiva aminer som kan försämra läkresultaten och ge histamin relaterade besvär.

Undvik även gurka då många inrapporterat besvär från magen.

Detta är ett första steg på vägen.


*Not! Stora Kosthandboken släpptes i augusti 2017 och du finner den här: Bokrelease 2017



1 kommentar: