tisdag 13 december 2016

Ingefära och dess ypperliga hälsofördelar!



Jag tänkte på fleras begäran fortsätta med små hälsotips som kan vara värdefulla framför allt för dem som uteslutit allergener ur sin kost och som vill gå vidare i en hälsomedveten inriktning.

Ingefära (Zingiber officinale) är den mest använda kryddan i världen idag. Det är faktiskt en del av växtfamiljen gurkmeja och kardemumma, vilket kan förklara varför hälsoeffekterna av ingefära är så extraordinärt och välkänt.

Kineserna och indierna har använt ingefära för att behandla sjukdomar i över 4700 år, och det var en ovärderlig handelsvara i det romerska riket runt Kristi tid på grund av sina medicinska egenskaper.

Av de 115 olika kemiska komponenter som finns i ingefära, kommer de terapeutiska fördelarna från gingeroler (bioaktiva substansen i färsk ingefära), denna oljiga harts i roten fungerar som en mycket potent antioxidant och anti-inflammatoriskt medel. Dessa bioaktiva ingredienser, särskilt då gingerol, har noggrant utvärderats kliniskt och forskning backar upp dess avsevärda hälsofördelar.

Ingefära har använts i tusentals år som ett effektivt hjälpmedel i matsmältningsprocessen och naturligt botemedel mot illamående. Taiwanesiska forskare upptäckte att tre kapslar (1,2 g totalt) av ingefära kan faktiskt hjälpa magsäcken att snabbare släppa sitt innehåll till tunntarmen hos människor med dyspepsi- ett tillstånd där 40 procent av patienterna lider av onormalt fördröjd gastrisk tömning.

Detta är en av anledningarna till varför ingefära hjälper mot uppsvälldhet, förstoppning och andra gastrointestinala störningar. Ingefära hjälper den glatta muskulaturen i tarmslemhinnan att slappna av och hjälper således till att smidigare transportera födan i systemet.

Stärker immunförsvaret

Ayurvedisk medicin har prisat ingefärans förmåga att stärka immunförsvaret genom historien. Det anses att ingefära effektivt bryter ner ansamling av toxiner som ansamlats i organen. Det är också känt för att rengöra det lymfatiska systemet, vår kropps avloppssystem.

The Journal of Microbiology publicerade en studie år 2011 som testade hur effektiv ingefäran är på att stärka immunförsvaret. Man jämförde förmågan hos ingefära att döda Staphylococcus aureus och Streptococcus pyogenes mot konventionella antibiotika, och man upptäckt att den naturliga lösningen med ingefära stod för bästa resultaten vid varje test.

Kloramfenicol, ampicillin och tetracyklin - kunde inte kunde nå upp till den antibakteriella förmågan som ingefäran har. Detta är viktigt att veta om eftersom dessa två bakterier är mycket vanliga på sjukhus och ofta orsakar komplikationer till en redan immunkomprometterade patienter.

Svampinfektioner har visat sig inte ha en chans mot ingefära. Av de 29 typer som utvärderats i en Carleton University studie, var ingefära överlägsen och mest effektiv på att döda svamp.

Cancer

Idag drabbas många av cancer i ett eller annat sätt.  Enligt forskare är ingefärans anti-canceroegena egenskaper ett resultat av föreningen 6-gingerol, som finns i stora mängder i rå ingefära. 6-gingerol har antibakteriella, antiinflammatoriska och antitumör-egenskaper. Det är också visat sig kunna vara fördelaktigt personer som redan står på cancerbehandling eftersom ingefära har varit känt för att förhindra de toxiska effekterna av cancerläkemedel. I en studie med 744 patienter med cancer, gav ingefära en markant lindring av illamående orsakad av kemoterapi.

Forskare vid University of Minnesota gjorde upprepade tester på möss och upptäckte att utfodring tre gånger per vecka med gingeroler (ingefära), fördröjde tillväxten av kolorektala cancerceller. Forskare vid University of Michigan bekräftade dessa resultat med fördröjd tillväxt även vid äggstockscancer. I själva verket fann de att: "behandling med ingefära på odlade äggstockscancerceller inducerade djupgående tillväxthämning i alla testade cellinjer".

Gingerol i ingefära är allmänt kända för att naturligt förbättra diabetes och förbättra insulinkänsligheten. En studie av Journal of Agricultural and Food Chemistry år 2006, upptäckte att de också skulle kunna undertrycka ackumulering av sorbitol i humana blodkroppar och hos råttor matade med socker. Enkelt uttryckt, kan man säga att ingefära inte bara hjälper till att förhindra och vända diabetes - det skyddar mot och förbättrar diabeteskomplikationer som diabetesretinopati (kärlförändringar i ögats näthinna som orsakas av diabetes).

Alzheimers-Demens

Alzheimer sjukdom är en progressiv neurodegenerativ sjukdom som påverkar det centrala nervsystemet. Den står för 60-70 procent av demensfall hos personer över 65 år i hela världen. Forskning visar ingefära kan bidra till att minska förlusten av hjärnceller, som typiskt leder till Alzheimers sjukdom. En ökad blodgenomströmning i hjärnbarken har uppmätts efter intag av ingefära.

Dessutom kan vissa studier som utförts på djur visa att de antioxidanter och andra kraftfulla föreningar som finns i ingefära, kan bekämpa inflammatoriska processer som förekommer i hjärnan. Andra djurstudier visar att konsumtion av ingefära kan skydda mot åldersrelaterade nedgång i hjärnans funktioner.

I en intressant studie har forskare gett 60 medelålders kvinnor ingefärsextrakt eller placebo. Forskare utvärderade sedan kvinnornas minne och hjärnans funktioner. De fann att de kvinnor som konsumerade ingefära visade "en förbättring av arbetsminnet".

IBS

IBS är en vanlig relativt sjukdom som drabbar många. Vissa symtom är kramper, uppblåsthet, gas, diarré, förstoppning, och slem i avföringen. För många som lider av smärtsam IBS så kan ingefära ge en viss lättnad genom att hjälpa tarmen att slappna av.

Magsår

Sedan 1980-talet har forskare känt till att ingefära kan bota magsår. På senare tid har indiska forskare närmare kunnat kvantifiera denna medicinska effekt. I en studie publicerad i tidskriften Molecular Nutrition and Stomach Research, upptäckte de att ingefära var sex till åtta gånger mer potent än läkemedel framtagna för att behandla GERD!

Viktreduktion-Ökad mättnadskänsla

Ingefära kan hjälpa till att skapa mättnadskänsla, undertrycka aptit och slutligen minska det dagliga kaloriintaget. En studie från år 2012 som publicerades i tidskriften The Journal Metabolism, fann att individer som drack varm ingefärsdryck innehållande 2 gram ingefärspulver efter måltid, minskade hungerkänslor i upp till sex timmar.



Tips!

Att ofta använda ingefära har betydande hälsomässiga fördelar. De vanligaste formerna av ingefära inkluderar:

Rå ingefära – Tillsätt en tunn skiva färsk ingefära i en smoothie varje morgon.

Eterisk ingefärsolja - Den mest potenta formen av ingefära eftersom den innehåller de högsta nivåerna av gingeroler. Det kan intas oralt i förebyggande syfte eller smörjas på huden vid muskelvärk. Normalt är två till tre droppar eterisk olja den rekommenderade terapeutiska dosen.

*Te gjort på färsk ingefära:
Finriv en liten bit färsk ingefära på ett rivjärn. Tappa upp ca 3dl vatten i en kastrull och tillsätt den finrivna ingefäran. Låt sedan alltsammans sjuda upp försiktigt under omrörning. Låt stå en liten stund, häll sedan upp i en mugg och söta sedan efter smak med valfritt sötningsmedel.

Mald ingefära (krydda) – Att använda mald ingefära vid matlagning är ett utmärkt sätt att dra nytta av denna hälsosamma krydda.

Det finns även kosttillskott i kapselform med den rekommenderade dagsdosen 1000 milligram att köpa.

Tänk på att i möjligaste mån använda ekologisk ingefära.

Bokmärk gärna denna sida då inlägget kommer att uppdateras i mån av tid...


*Vill du läsa mer i ämnet samt hur kosten ligger till grund för mängder av sjukdomar, allergier och överkänsligheter så kan du göra det i den mest omfattande bok författaren Michael Håkansson släppte den 15 januari 2017. Den Stora Kosthandboken släpptes i augusti 2017.

Du hittar dem här: Hälsoproblem & sjukdomar orsakade av vad vi äter
 


Referenser:

Rhode J, et al. Ginger inhibits cell growth and modulates angiogenic factors in ovarian cancer cells. BMC Complement Altern Med. 2007 Dec 20;7:44.

Science Daily. Dietary Ginger May Work Against Cancer Growth. [Internet]. Available at: http://www.sciencedaily.com/releases/2003/10/031029064357.htm

Ficker CE, et al. Inhibition of human pathogenic fungi by ethnobotanically selected plant extracts. Mycoses. 2003 Feb;46(1-2):29-37.

Sebiomo A, et al. Comparative studies of antibacterial effect of some antibiotics and ginger (Zingiber officinale) on two pathogenic bacteria. Micro and Antimicro 2011; 3(1):18-22.

Siddaraju MN, et al. Inhibition of gastric H+, K+-ATPase and Helicobacter pylori growth by phenolic antioxidants of Zingiber officinale. Mol Nutr Food Res. 2007 Mar;51(3):324-32.

Ming-Luen Hu, et al. Effect of ginger on gastric motility and symptoms of functional dyspepsia. World J Gastroenterol 2011; 17(1): 105–110.

Chaudhary K. Herb of the Month: Ginger.[Internet]. Available at: http://blog.doctoroz.com/oz-experts/herb-of-the-month-ginger

ABC Australia. Ginger has painkilling properties: research. [Internet. Available at: http://www.abc.net.au/science/news/health/HealthRepublish_433324.htm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar