Iklan Atas

Anvisningar hur du enkelt börjar ett Gluten och mjölkfritt liv och väljer hälsan !

Iklan Kiri
OBS! Denna sida uppdaterad den 24 november 2011 med nya rekommendationer
och upplysningar då det tydligt visat sig att även mjölk/mejeriprodukter i både
studier/underlag och sammanställningar av patientunderlag/berättelser under
dom sista åren visat sig vara en betydande och bidragande källa till många av våra
moderna sjukdomar här i västvärlden utöver Gluten i spannmål.


För många kan det vara ett stort ingrepp, en stor omställning att bryta gamla invanda vanor.
Det är egentligen inte så svårt att börja leva Gluten/mejerifritt som man kanske kan tro.


Fler och fler aktörer gamla/ och nya kommer in på marknaden och erbjuder Gluten/mjölkfria livsmedel
då man uppmärksammat att fler och fler väljer dessa alternativ.


Nästan alla butiker har en speciell hörna med Glutenfritt, hittar du inte bara fråga !


Vi kör några punkter nedan:


*Börja med att rensa ur ditt skafferi-kylskåp och frys från ALLT som innehåller Gluten, dvs
Alla former av Vete, Råg och Korn, (även Havre nu i början) ta även med alla livsmedel som innehåller Malt / Maltextrakt samt ALLA former av mjölk/mejeriprodukter.


För att mjukstarta gör enligt följande:




1.Köp hem Glutenfritt matbröd (Friabröd har ett fint urval av frysta bröd som även är mjölkfria) Tina bara upp det du förbrukar per dag.




2.Köp hem Glutenfri pasta (Semper har flera sorter, jättegoda !)




3.Köp hem Maizenamjöl eller potatismjöl till att reda såser eller soppor (Fungerar precis lika bra som vanligt mjöl)




4.Köp hem Oldas Glutenfria ströbröd som du kan använda till alla paneringar eller att strö över gratänger, osv (Fungerar precis lika bra som skorpmjöl fast godare !)




5. Köp hem Soyamjölk eller Rismjölk , Soyayoghurt och Soyagrädde.(dessa produkter är i regel berikade och är förträffliga källor för kalcium,D-vitamin och vitamin B12, långt hälsosammare och bättre än komjölken)




6. Köp hem pålägg som är fritt från Gluten och mjölk/mejeriprodukter.

7. Köp hem mjölkfritt smörgåssmör och mjölkfritt steksmör.




Ris, potatis kan du äta precis som vanligt (potatismos är väldigt skonsamt mot en skadad tarm, rekommenderas!)




Ren havre/havregryn brukar fungera hos nästan alla som har Glutenintolerans/Celiaki, men avvakta med detta i början av din kostomläggning och testa dig fram när du kört Gluten/mejerifritt ett tag.




Quaker gör ett Glutenfritt alternativ: "Ekologisk Havrefras" (havrekuddar) som kan vara ett alternativ till Kellogs. (avvakta även här med havren tills du kört Gluten/mejerifritt ett tag)




Fabrikanten Schär har Glutenfria CornFlakes som är en höjdpunkt ! Rekommenderas.


*Hos MacDonalds, Max och BurgerKing kan du beställa alla hamburgermenyer Glutenfria !(fråga om din meny även är mjölkfri)


*Många Pizzerior gör nu också Glutenfria pizzor som är lika goda som en vanlig pizza.(fråga om ev sås är mjölkfri)




Läs på alla livsmedelförpackningar om det finns Gluten (vete,korn,råg, havre) eller Malt/Maltextrakt av nämnda spannmål samt mjölk, mjölkprotein, kasein, vassle, skummjölkspulver, laktos, grädde, ost/ostpulver när du handlar.




Dom flesta kryddor kan du använda som vanligt dock ej för starka (typ chili) då det kan påverka tarmslemhinnans återhämtning


Ämnet "Glutamat" har inget med Gluten att göra så det är ok att använda ! (många förknippar namnet med Gluten)




Att se upp med:




Guldsoya (innehåller vetegluten) använd istället Colloritsoya (Ekströms)


Nästan alla former av Kinesiska och Japanska soyor ska undvikas (innehåller vetegluten)


Knorr fisk, kyckling och kalvbuljong (innehåller vetegluten) använd istället Knorr´s Oxbuljong eller Grönsaksbuljong.


Utelämna helst alla Kellogsprodukter då det kan återfinnas spår av Gluten i deras produkter.


Se upp med godis och lösgodis läs innehållsförteckningar (bla lakrits innehåller ofta vetemjöl)


Proviva (gluten)


Leverpastej vissa fabrikanter tillsätter vetemjöl.

Korv (vissa fabrikanter tillsätter bla mjölkprotein och det förekommer även Gluten ibland i bla isterband)


Färdiga såser/pulversås i vissa finns vetemjöl samt skummjölkspulver, vassle, laktos, mjölksocker


Låt bli öl i alla former under minst 6 månader (Gluten), sedan kan man testa sig fram med väldigt ljust öl (innehåller lite gluten)


*Använd inte samma smörpaket som dom som inte lever Glutenfritt.(det räcker med lite brödsmulor för att tarmläkningen ska förstöras)


*Stek eller koka inte din mat i samma kärl som tex övriga familjemedlemmar som inte lever Glutenfritt lagat sin mat i, utan att först diska ur kärlen.


*Se upp om du äter ute på restaurang, fråga om dom har Gluten i rätterna, annars välj tex en sallad av något slag.


Detta är ett första steg på vägen.
Iklan Bawah
Load comments