torsdag 8 december 2016

Cancer och den hälsosamma vitlöken


Att veta om olika hälsofördelar av att kunna använda naturliga livsmedel i kampen mot olika sjukdomar är viktigt. Många av dem som lider av kostrelaterade sjukdomar kan också i förlängningen drabbas av andra sjukdomstillstånd. Detta gäller även sedan man eventuellt lagt om sin kost.

Ny forskning har funnit att föreningar i vitlök kan minska cancerrisker med så mycket som två tredjedelar. Både vitlök och lök innehåller organiska svavelföreningar som är kraftfulla mot cancer. Ryktet om vitlöken (Allium sativum) som ett effektivt botemedel mot tumörer sträcker tillbaka till den egyptiska Codex Ebers ca 1550 för Kristus.

Enligt National Cancer Institute, som är en del av National Institutes of Health, har flera studier visat att vitlök minska risken för flera former av cancer med 50 procent eller mer. Vitlök hjälper också till att förebygga hjärtsjukdom och diabetes, och dessutom stärker vitlök i allmänhet immunförsvaret.


Ny forskning har funnit vitlök innehåller mer än 30 organiska svavelföreningar, många med spännande anti-cancer egenskaper. Den ena är en förening som kallas diallyl-trisulfid (DAT), som bekämpar cancer genom att förhindra, döda, eller blockera tillväxten och spridningen av cancerceller. Intressanta studier har antytt att vitlök hämmar utvecklingen och utvecklingen av cancer i prostata-, bröst-, kolon, mage, urinblåsa, matstrupe och hud vid tester på cancerceller i provrör och på djur.


En studie som genomförts vid University of North Carolina fann att människor som äter vitlök ofta minskar risken att drabbas av kolorektal cancer med två tredjedelar. Bevis stöder att ökad konsumtion av vitlök kan minska risken att drabbas av bukspottkörtelcancer. En studie utförd i San Francisco visade att risken att drabbas av bukspottkörtelcancer var 54 procent lägre hos personer som intar stora mängder av vitlök jämfört med dem som åt mycket lite.


Enligt rapporter från Institutet National Cancer så kan vitlök minska risken för cancer i bukspottskörteln med 54 procent, prostatacancer med 50 procent, tjocktarmscancer med 50 procent, och magcancer med 52 procent. Vissa studier visar ännu större fördelar: En fransk studie visade att ett ökat intag av vitlök förknippades med en statistiskt viktig nedgång i risken att drabbas av bröstcancer. Man skriver också: ” En analys av data från sju populationsstudier visade att ju större mängd rå och tillagad vitlök som konsumeras, desto lägre risk för att drabbas av mag och kolorektal cancer”.

Den europeiska presumtiva utredningen Cancer and Nutrition (EPIC), är en pågående multinationell studie med män och kvinnor från 10 olika länder. Denna studie undersöker effekterna av kost och cancer. I studien visades att större intag av lök och vitlök kunde sättas i samband med en minskad risk för tarmcancer.
En stor prospektiv studie undersökte huruvida kost och andra riskfaktorer är relaterade till cancerincidens hos främst äldre kvinnor. 

Resultaten från studien visade ett starkt samband mellan konsumtion av vitlök och minskad risk tjocktarms-cancer. Kvinnor som konsumerade de största mängderna vitlök hade en 50 procent lägre risk för att drabbas cancer i kolon jämfört med kvinnor som konsumerade små mängder av vitlök.

Vitlök kan även hjälpa till att förebygga och bekämpa några av de dödligaste cancerformerna. Forskare vid Medical University of South Carolina fann att svavelföreningar i vitlök även är effektiva mot glioblastom, en dödlig typ av hjärntumör.

Studier bedrivs också på hur vilken effekt vitlökens föreningar (ajoene) kan ha i behandling av leukemi. En större kinesisk studie undersöker vitlökens positiva effekter i behandling av lungcancer och man förslår vidare forskning på området för att eventuellt kunna förebygga lungcancer.

Övriga fördelar

Testosteronhöjande egenskaper. Japanska studier fann att vitlök ökar testosteron i kombination med en proteinrik diet under en månad av försök. Det kemiska diallyl-disulfiden stimulerar kroppen att släppa ett hormon som sporrar produktionen av testosteron.

Diabetes.Vitlök används som en traditionell behandling i Europa, Asien och Mellanöstern för att behandla diabetes. Både djur och humanstudier som genomförts i Japan, Indien och Saudiarabien visar att vitlök reglerar och sänker blodsockret effektivt. Den indiska studien fann att allicin i vitlök kombineras med B-vitaminet tiamin, stimulerar bukspottkörteln att producera insulin.

Hjärtsjukdom.Vitlök tacklar både kolesterol och blodtryck för att minska risken för hjärtsjukdom. Flera studier har visat att vitlök sänker nivåer av triglycerider och LDL-kolesterol – med så mycket som 20 procent. I en stor studie, där deltagarna tog 800 milligram pulveriserad vitlök dagligen under fyra månader, sänktes deras kolesterol med 12 procent och deras triglycerider med 17 procent.

Flera studier med vitlök som kosttillskott har visat en signifikant minskning av diastoliskt blodtryck (undre trycket), och tre visade en minskning av det systoliska trycket (övre trycket). En kemikalie i vitlök som kallas svavelväte gör att den glatta muskulaturen slappnar av, vilket bidrar till att kontrollera och normalisera blodtrycket.

Vitlök verkar för att förhindra uppbyggnad av plack och förhindrar blodproppar, vilket skulle kunna minska risken för stroke och tromboser. En studie vid Indiens Tagore Medical College fann att patienter som tog vitlöksolja dagligen under 10 månader löpte 83 procent mindre risk att bilda farliga blodproppar.

Förkylning. En brittisk studie visade att komplettera sin kost med vitlök varje dag minskade risken att bli förkyld med mer än hälften jämfört med personer som tog placebo. Om man dessutom råkade bli förkyld sker tillfrisknandet snabbare.

Experter rekommenderar att äta två till fyra klyftor färsk vitlök dagligen eller 1200 milligram frystorkade vitlök som delas in i tre doser. Vid tillagning, maximeras dess hälsofördelar genom malning eller att den krossa innan tillagning. Genom att krossa den blandas två av vitlökens viktigaste beståndsdelar - alliin och alliinas - tillsammans skapar dessa den kraftfulla föreningen allicin.

Viktigt att veta om

Skivar du vitlöken krossas få celler. Därmed reagerar ganska lite av alliinet med alliinas. Ju finare du hackar desto fler celler förstörs och mer allicin bildas. Just därför bör vitlök helst pressas och krossas för att få ut mest allicin. Dessutom förstörs enzymet alliinas av upphettning, så vitlöken måste pressas/krossas innan tillagning för att allicin ska hinna bildas. Och vitlöken har alltså störst effekt rå. Vill man tillaga vitlöken är det bra att låta den stå 5-10 minuter efter pressning/krossning för att mer allicin ska hinna bildas. Helst ska ekologisk vitlök användas om det finns att tillgå.

För egen del äter jag själv vitlök flera gånger per vecka i en egenkomponerad "hälsosallad" och receptet får du här nedan:

(För 2 personer)

1 Romansallatshuvud (ca 200gr) som finhackas
1 påse Machésallat (ca 65gr) som finhackas
1 finriven morot
4-6 klyftor ekologisk vitlök (efter egen smak) som krossas i vitlökspress
1 liten skvätt bra olivolja
2-3 matskedar bra Aioli (eller efter behag)
Alla ingredienser blandas sedan noga i en skål
Krydda med flingsalt eller örtsalt samt svartpeppar

Kan ätas för sig självt eller tillsammans med andra tillbehör som t.ex. ägg om man tål det. Fungerar fint som ersättare för potatis, ris och pasta vid måltid. Salladen innehåller utöver vitlökens goda hälsoförmåner även betydande mängder av folat och K-vitamin vilket är ett stort plus i kanten.

OBS! Babyspenat kan också användas i salladen, men man bör vara återhållsam med spenat pga oxalsyrahalten.Intag 1 gång per vecka av spenat är allmänt ok.

Nedan diagram från Livsmedelsverket över näringsinnehåll:


Bokmärk gärna denna sida för ytterligare uppdatering kommer att ske i mån av tid…



*Vill du läsa mer i ämnet samt hur kosten ligger till grund för mängder av sjukdomar, allergier och överkänsligheter så kan du göra det i den sista och mest omfattande bok författaren Michael Håkansson släppte den 15 januari 2017.

Du hittar den här: Hälsoproblem & sjukdomar orsakade av vad vi äter



Referenser:
Diallyl Disulfide (DADS), a Constituent of Garlic, Inactivates NF-B and Prevents Colitis-Induced Colorectal Cancer by Inhibiting GSK-3ß.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27138790

Garlic(Allium sativum) feeding impairs Sertoli cell junctional proteins in male Wistar rat testis: microscopy study.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27109898

Secondary Metabolites from Endophytic Fungus Penicillium pinophilum Induce ROS-Mediated Apoptosis through Mitochondrial Pathway in Pancreatic Cancer Cells.  
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26848704

Raw Garlic Consumption and Lung Cancer in a Chinese Population.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26809277

The JNK Signaling Pathway Is a Novel Molecular Target for S-Propargyl- L-Cysteine, a Naturally-Occurring Garlic Derivatives: Link to Its Anticancer Activity in Pancreatic Cancer In Vitro and In Vivo. 
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26033085

Effects of garlic oil on pancreatic cancer cells. 
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24289598

Garlic Phytocompounds Possess Anticancer Activity by Specifically Targeting Breast Cancer Biomarkers - an in Silico Study.  
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27356707

The garlic compound ajoene targets protein folding in the endoplasmic reticulum of cancer cells.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26207910

Ajoene (natural garlic compound): a new anti-leukaemia agent for AML therapy  

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15158086


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar